Rode Handschoenen op het Interfacultair theaterfestival

Bespreek de laatste voorstelling die je hebt gezien...

Rode Handschoenen op het Interfacultair theaterfestival

Postby brobbel on Wed May 13, 2009 12:14 pm

En het werd stil in de hemel, wel een half uur lang.

De nominaties zijn bekend (voor welke prijs, dat blijft voor iedereen een grote verrassing, maar er zijn nominaties!)

Beste Teaser: Katechetika - Politika - Alfa
Beste Kostuum: Politika - NFK
Beste Vormgeving: Politika - NFK
Beste Actrice: Charlotte Busselen (Babylon) - Annelore Willaert (Politika)
Beste Acteur: Sven De Schepper (Politika) - Miguel Barrera (NFK) - Luca Janssens (Historia)
Beste Regie: Politika - NFK
Beste Stuk: Politika - Wina - NFK
Beste Collectief: (collectief?) Politika - NFK

Jeej jullie!
Hold your heart up to the starry heavens, and it will gradually resemble them. It will become a heavenly rose, in the petals of which appear the hierarchies...
(Albert Steffen - From Georg Archibald's life story and posthumous papers)
brobbel
Moderator
Moderator

Re: Vuile Handen op het Interfacultair theaterfestival

Postby Mathias on Wed May 13, 2009 12:25 pm

Ik ben blij dat Wina voor beste stuk genomineerd is, na die stomme Vetorecensent die het met F.C. De Kampioenen vergeleek.
The Hunger Site - een plekje tussen uw favorieten waard.
Mathias
Senior
Senior

Re: Rode Handschoenen op het Interfacultair theaterfestival

Postby brobbel on Wed May 13, 2009 3:50 pm

Komkom, 't is nu niet dat we plots geslaagde recensies in de Veto verwachtten, hé. Wina was er gewoon weer eentje in de rij.

Ik vond Wina best ok, maar die nominatie vond ik toch wat vreemd.
Alles hangt er natuurlijk weer vanaf wat de criteria zijn voor nominaties als 'stuk', 'regie', 'collectief', ...

Als je onder 'stuk' gewoon de beste stukkeuze (ofte de keuze voor een bepaald dramatisch werk) verstaat, dan snap ik het. (Maar dan is dat plots een flutcategorie, wel.) Maar als je gewoon het totaaplaatje neemt, vind ik het vreemd.

Ach, toch maar weer wat vreemde nominaties, me dunkt.
Hold your heart up to the starry heavens, and it will gradually resemble them. It will become a heavenly rose, in the petals of which appear the hierarchies...
brobbel
Moderator
Moderator

Postby ilmagnifico on Wed May 13, 2009 4:40 pm

Ik zoek ook een beetje naar het strikte onderscheid tussen 'beste stuk' en 'beste collectief'. Voor mij is het alleszins moeilijk om daar een coherente uitleg aan te geven.
Een poging:
Misschien is het collectief in een pseudo-maoïstische zin: niemand steekt er bovenuit, kwalitatief in zijn geheel (beste stuk?) is het ook niet, maar je ziet dat ze tenminste goed samen geprobeerd hebben in een positieve sfeer.
en ge denkt dat juist op te schrijven...maar johan janssens de dagbladschrijver stoot uw straatdeur open en tis gedaan met de dingen af te wegen gelijk ge die Altijd zoudt moeten kunnen afwegen
ilmagnifico
Oldie
Oldie

Postby Mathias on Wed May 13, 2009 5:51 pm

brobbel wrote:En ik vond hun vetorecensie wel verrassend negatief, zeker als je ze vergelijkt met andere recensies.

Dat is wel waar, maar in vergelijking met de andere recensies was die van Wina ook verrassend negatief. En ook nogal belachelijk: "Omdat komedie vrolijk is en niemand graag minpunten hoort, gaan we er ook niet teveel achter zoeken. Wat onder het loof van het Heverleese lentebos gebeurt blijft daar ook, de cast van tien man en een kapstok hebben hun best gedaan en ook de belichting zat goed. Dat Molière niet onze favoriet is, zal daarbij iedereen worst wezen." Dat is dus eigenlijk: "Ja, 't is slecht, maar 't is maar kringtoneel en sinds vorig jaar mag de Veto dat niet meer zeggen." (En dat het stuk van Molière slecht is en de acteerprestaties goed, vond ik ook nogal een vreemd oordeel.)

brobbel wrote:Als je onder 'stuk' gewoon de beste stukkeuze (ofte de keuze voor een bepaald dramatisch werk) verstaat, dan snap ik het. (Maar dan is dat plots een flutcategorie, wel.) Maar als je gewoon het totaaplaatje neemt, vind ik het vreemd.

Dat is inderdaad ook waar. Ik ging eigenlijk van de flutcategorie interpretatie uit.
Mathias
Senior
Senior

Postby Lientje on Wed May 13, 2009 7:26 pm

Brobbel wrote:(voor welke prijs, dat blijft voor iedereen een grote verrassing,

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt, daarstraks op café ook al niet: welke prijs, in de zin van welke prijs? (Zijn er geen flosjen meer dan?) (Ik dacht dus daarstraks dat je het had over dat de categorieën nog niet bekend waren, maar dat leek me al vreemd...)
See them shimmy see them go
See their painted faces glow
Slow slow quick quick slow
See those pagans go go go go go

(avatar: js_inkaddict)
Lientje
Oldie
Oldie

Postby Mathias on Wed May 13, 2009 9:47 pm

Er zijn inderdaad geen flosjen meer.
Mathias
Senior
Senior

Postby brobbel on Wed May 13, 2009 10:09 pm

Mathias wrote:
Brobbel wrote:En ik vond hun vetorecensie wel verrassend negatief, zeker als je ze vergelijkt met andere recensies.

Waar heb ik dat geschreven?

Ik vond de Vetorecensie vooral slecht geschreven, niet zo erg negatief. Inderdaad wel in vergelijking met de meeste andere, ja. Maar ik vond ze vooral op volkomen verkeerde punten negatief.

En als 'stuk' een flutcategorie is, dan vind ik het ... wel ... een flutcategorie. (Wat is dat nu voor een uitzonderlijke verdienste een goed stuk te kiezen?) En kan er dan niemand echt winnen winnen?

En als het geen flosjen zijn, en geen Vedetten, waarvoor zijn jullie dan genomineerd? Tja, voor de "Oscars van het Leuvens kringtoneel"... 't Is een beetje absurd.

En laate beetje rollende ogen:
Dat Molière niet uw favoriet is, mijnheer Bruynooghe, dat weest inderdaad iedereen een worst als u zulk een slechte recensies schrijft. En als u toch beseft dat het iedereen een worst weest, schrijf het dan niet. *mompelt "ego"*

Wel nog eens: jeej jullie en proficiat enzo! (Go vormgeving, trouwens, go!)
brobbel
Moderator
Moderator

Postby Mathias on Thu May 14, 2009 10:41 am

brobbel wrote:
Mathias wrote:
Brobbel wrote:En ik vond hun vetorecensie wel verrassend negatief, zeker als je ze vergelijkt met andere recensies.

Waar heb ik dat geschreven?

Ehm. Nergens. Dat wilde ik zelf eigenlijk zeggen, maar ik heb wat geknoeid met quoten enzo. Dat moest eigenlijk "Komkom, 't is nu niet dat we plots geslaagde recensies in de Veto verwachtten, hé. Wina was er gewoon weer eentje in de rij," zijn. Mijn excuses.
Mathias
Senior
Senior

Postby brobbel on Thu May 14, 2009 2:35 pm

Ah goed, ik was gewoon verward. (Ik betrap mijzelf er nu en dan eens op niet geheel consequent te zijn maar ik probeer er beducht voor te zijn, vandaar.)

Wat vindt de Slick-en-Georgeroute trouwens van de nominaties?
brobbel
Moderator
Moderator

Return to ☆ Theater en Dans